Oudtshoorn (struisvogelstad) - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van ries en leny euser - WaarBenJij.nu Oudtshoorn (struisvogelstad) - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van ries en leny euser - WaarBenJij.nu

Oudtshoorn (struisvogelstad)

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg ries en leny

21 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Eindelijk weer eens wifi op de camping, we hadden net ontdekt dat de meeste KFC ook wifi hebben maar die kwamen we toen natuurlijk weer niet tegen onderweg. Maar hier op Kleinplaas camping dus wel.
Vanaf Uvongo zijn we naar Oribi Gorge gereden, mooie kloof met allerlei uitzichtpunten , een suspensionbridge en canyon- gliding ( een soort bungy jump in de canyon daar keken we dit keer alleen maar naar. We kampeerden in een game reservaat Lake Eland, stonden helemaal alleen aan een meer dar per dirtroad (10 km) te bereiken was, prachtig, maar we zagen geen wild.
De volgende morgen vroeg vertrokken en toen zagen we de eerste giraffen later ook nog buffalo's. We reden door naar de kust, mooie route en we kwamen aan bij Chintsa, het plan was Gonubie maar deze camping stond in de LP, het was een leuke plek,met veel backpackers, vlak bij de oceaan. Je kon inschrijven om met het mexicaans buffet mee te doen, gezellig met en groep jonge mensen aan een tafel, heel wat ervaringen uitgewisseld het leek weer een beetje op Azie. De dag daarna naar Addo Elephant NP gereden, daar kwamen we rond 4 uur aan , best een lastige tocht want een deel ging door de bergen en daar was het behoorlijk mistig, net of het weer winter was dus! Maar bij Addo knapte het weer op, laatste stuk weer gravelweg, we werden ook nog aangehouden door de politie, maar dat was een algemene controle alleen het rijbewijs tonen was voldoende omdat onze auto dus z.g.a.n.is. Mooie camping, net de USA parkcampings maar met luxe voorzieningen: zelfs een kokend water apparaat en een keuken met kooktoestellen, koelkast etc. Handig!
We gaan nog net voor de poorten dicht gaan een korte gamedrive maken, zien dan al warthogs ( een soort wild varken met een platte brede snuit),, zebra's, olifanten en een wegsnellende jakhals niet slecht voor zo'n kort ritje. We genieten bij de tent van een heerlijk koud wijntje dat in de kampwinkel te krijgen is, morgen gaan we vroeg om een vroege gamedrive te maken. Dat wordt dus 6 uur, we rijden tot 10 uur allerlei routes en zien veel kudu's, een red hartebeest, warthogs, zebra's natuurlijk en bij een waterhole blauwe reigers en een buffalo. Bij de Spekboomhide kunnen we vanachter een schutting een grote groep olifanten bekijken, een jakhals loopt er tussen door en ook een hele familie warthogs, die elkaar steeds wegjagen. Dan hebben we er wel even genoeg van, terug naar de camping om te relaxen en 's avonds gaan we een nightdrive doen, dat kan alleen georganiseerd met een gids van het aprk, zeer de moeite waard al kun je slecht foto's mken, we reden rond en de gïds bescheen de omgeving met een enorme lamp en ontdekte zo kudu's, een groep olifanten, jakhalzen, een spring hare, 2 buffalo's die een gevecht aangingen, mooi om te zien. Intussen gaf hij ook veel informatie over park en de dieren, bijv. Dat kudu's hun gekrulde horens vaak onder de modder hebben, dat doen ze om groter en sterker te lijken voor rivalen. We zagen ook een gespikkelde eagle owl, en als klap op de vuurpijl helemaal aan het eind van de 2 uur sdurende rit zagen we bij een waterhole 2 leeuwen, fantastisch, jammer dat de foto's niet gelukt zijn, maar misschien zien we er in Kruger nog wel bij daglicht.
Terug op de camping nog een toegift: een enorm stekelvarken liep met de stekels overeind alle sites even af, gelukkig dat we hoog slapen!
De volgende plaats was Natures Valley NP, aan de kust eg erheen ging het eerste stuk nog door het Addo Park, veel dirtroads maar wel redelijk te rijden ( 30 km / u). We zagen nog lifanten, buffalo's en een jakhals en alter nog een enorme schildpad maar dan is het wild wel op.Gestopt bij de Storms River kloof, een 128m diepe kloof die je vanaf de weg kunt bekijken.
Natures Valley ligt aan een lagune van de Ind. Oceaan, mooie bosrijke omgeving, we hebben een sstuk naar het dorp gelopen en dan via het strand terug, ook nog een uurtje heerlijkl op het strand gelegen maar niet in zee gegaan want het begon te betrekken. Op de camping ( waar ook een keuken was met kooktoestellen en koelkatsen en een enorme diepvries) we lunchen maar helaas was onzeplastic zak met de koelspullen uit de koelkast verdwenen: de eerste beroving? Later bleek dat de schoonmaakploeg dacht dat het allemaal weg moest omdat er een paprika bij zat die wel erg rijp was. Ze hebben toen alles weggegooid maar het plastic bakje en de margarine meegenomen, de rest vond ik in onze plastic zak inderdaad in de vuilcontainer! Dus brood zonder boter en beleg, gelukkig hadden ze de flessen karnemelk en wijn en sap wel gewoon laten staan. Op deze camping zitten veel baboons ( apen) die hondsbrutaal zijn en alle vuilnisbakken omkiepen en zelfs tenten weten open te ritsen vertelde men ons. We zagen er een paar aan de gang, maarze kwamne ziet bij onde tent.
Vandaag zijn we dus doorgereden naar Oudtshoorn, weer een mooie tocht eerst langs de kust (Plettenbay, Knysna, Wildernis), prachtige uitzichten op de oceaan, mooie plaatsen het doet wel erg amerikaans aan vinden wij er staan prachtige villa's allemaal bewaakt, overal borden met :Armed respons.
Wel grote tegenstellingen als je dan even verderop de woonwijk van de zwarte bevolking ziet, hutjes met golfplaten, soms is er community renuwal en zijn er mooie nieuwe huisjes gebopuwd maar dan zijn het nog mini huisjes of eigenlijk schuurtjes vergeleken bij de luxe woonwijken het contrast is wel erg groot.
We staan nu p een gewone cvamping, met zwembad, heerlijk want het is rond de 30 graden. Gelukkig ook schaduw en bovenal gelukkig eindelijk wifi, we hebben net alle reacties en whatsapjes bekeken, vooral het filmpje van Merthe is wel een paar keer afgespeeld, leuk hoor Sjoerd!
We hoorden dat Tamar toch nog even naar Oostenrijk is en dat het pootje van Monkey weer veel dikker geworden is, hopelijk houdt hij het uit tot Tamar weer terug is!
We hopen natuurlijk ook dat het met Peter z'n rug beter zal gaan en dat de 2e injectie zal helpen!
Allemaal veel liefs en tot de volgende keer, morgen gaan we proberen te skypen waarschijnlijk.

Leny ( en Ries)

• 22 Januari 2014 - 14:09

Wim En Aly:

Wat een belevenissen allemaal en dan nog de puf hebben om ons mee te laten genieten !

Liefs Wim en Aly