Uvongo ( aan de Indische Oceaan) 15 jan - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van ries en leny euser - WaarBenJij.nu Uvongo ( aan de Indische Oceaan) 15 jan - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van ries en leny euser - WaarBenJij.nu

Uvongo ( aan de Indische Oceaan) 15 jan

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg ries en leny

15 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Dag allemaal,

Eindelijk weer internet, nog geen wifi want ze lopen hier wat achter zei de (ex Ned.) campingb eheerder, dus nog geen wifi op de campings. In Johannesburg hebben we de camper / kampeerauto opgehaald. uitleg kostte inderdaad wel 3 uur, we hebben een mooie Toyata SE nog maar 1500 km gereden dus bijna nieuw. ( De daktentopbouw is wel ouder).
Dan op weg vanuit J'burg, dat viel; niet mee al hadden we dec route geprint en een Garmin GPS, die wees ons de weg maar ondanks dat reden we een paar rondjes alngs de autobanen, wat een stressjob voor Ries, links rijden en schakelen! en dan steeds moeten wisselen van route, petje af voor z'n geduld en uithoudingsvermogen! ( Ik denk niet dat ik veel zal rijden deze vakantie..) Maar dan rijden we toch vrij soepel naar Golden Gate NP, mooie camping, grote plaatsen en prima sanitair: badkamers met ligbad zijn er zelfs!
We gaan rond 9 uur de tent in ( of op eigenlijk), slapen prima.
De volgrnde morgen ingepakt, foto's van de mooie bergen rondom genomen en dan op naar Injisuthi in Kwa Zulu Natal.
Het begint goed, mooie weg, sprinkbokken in het veld die we niet kunnen fotograferen omdat je niet goed kunt stoppen. In Harrison kopen we een nieuwe brander voor de gasfles want die viel en brak af. De R74 blijkt under constuction te zijn: potholes en enorme gaten en grindwegen, 1 baan met toch tegenliggers, enfin een nieuwe vuurproef voor Ries. Maar later blijkt dat het erger kan, de weg naar Injisuthi id de laatset 30 km een grote gatenweg, soms met wat asfalt, soms onverhard, we rijden door de dorpjes / nerderzettingen van de zwarte bewoners, er lopen veel mensen langs de weg, het ziekenhuis heeft bezoekuur dus ddar was het heel druk, een kleurijk gezicht, maar we moeten zo goed op de gatenm in de weg letten dat we lang niet alles zien. Bijna aan het eind overwegen we om terug te rijden maar gaan toch nog even door en ja, daar komt de restcamp, het laatste stuk asfalt en redelijlk te berijden . We zijn er rond 5 uur ( plan was 3 uur), zetten gauw de tent op, het is een prachtig plekje, omringd door bergen en we hebben alle ruimte. Er lopen vogels van allerlei pluimage ( letterlijk) door ons veldje. Sanitair is goed, warm water en heel schoon allemaal.
Snel gegeten ( het is om 19.30 uur donker) en dan de tent in.
Maandag lopen we een wandeling rond de camping, naar Dippers tank, een soort oude waterplaats voor vee, ommuurd. We blijken een riviertje over te moeten steken, dat riskeren we niet want het zit vlak bij een stroomversnelling, we gaan geen risico nemen in zo'n afgelegen gebied. Dus dezelfde weg terug, geen probleem.
Dinsdagmorgen regent het en zijn de bergen in de mist verdwenen. We pakken de natte tent in en rijden verder richting de oostkust, de terugweg valt gelukkig mee, we weten n u wat er komt en Ries is een ervaren 4x4 rijder geworden. We nemen nu wat foto's onderweg, veel jongeren langs de weg de scholen nog gesloten blijkbaar.
Het grootste stuk gaat nu over de highway, dus we komen na een tussenstop bij een mall, waar we inkopen doen (en later bijna de auto niet terug kunnen vinden) en geld pinnen en tanken.
We komen rond 4 uur bij Shelly aan, maar helaas blijikt de camping onveindbaar. Overal gevraagd, niemand weet waar een camping is in dit toeristendorp aan de kust!
Uiteindelijk verwijzen ze ons naar Margate en dan zien we onderweg een bord Oasis camping, dus daar zijn we gaan staan in het dorp Uvongo.
De eigenaar blijkt in Wageningen hoog gewoond te hebben, maar is met z'n ouders geemigreerd toen hij jong was. Leuk om weer een Nederlands te spreken. Mooie camping, veel boemen en bloemen, terrassen en alweer supre sanitair met ligbaden! We zijn de enige gasten want het seizoen is voorbij.
Vanddag gaan we richting Oribi Gorge, daar lopen we een tochtje door de kloof, als er plek is kamperen we daar anders gaan we weer terug naar deze camping.
Tot nu toe hebben we het dus prima, de kampeerauto bevalt zo goed, alles op stahoogte,veel bergruimte, bij mooi weer helemaal ideaal!
Nog even een APP van Ries op deze manier want wifi wordt lastig hier. Koop je een smartphone kan je hem niet gebruiken !
We rijden weg met de Toyota slaan linksaf maar blijken op de rechte weghelft te rijden en tegen een leeuw aan te botsen. Einde vakantie maar wel nog een foto van een leeuw.(Sjoerd !) Dit droomde leny dus een dag ervoor maar dat kwam natuurlijk door de enorme spanning van de afgelopen weken . Dat is nu wel anders want dit leven is goed vol te houden en het gaat wennen links rijden.
Staan nu aan de zee met fantastische golven en zonnig weer . Blijkbaar zijn we de enige hier die vakantie hebben. Dat zal wel wennen denk ik.
Dat was het voor deze keer, groetjes allemaal en liefs van ons beiden!
(en bedankt voor de sms'jes die wel aankomen gelukkig!)

• 16 Januari 2014 - 21:14

Jan Voordendag:

Hallo Leny en Ries,

Bedankt voor de mooie reisverslagen.

Groetjes van Mini en Jan

• 17 Januari 2014 - 00:37

Hanneke:

Hallo Ries en Leny,
    Han vertelde een prachtig Schipholverhaal (ik heb ooit in een tentoonstelling van Christien Meindertsma een prachtig gesorteerde verzameling in beslag genomen voorwerpen van Schiphol gezien) en nu kan ik mooi op de hoogte blijven van jullie ervaringen en avonturen. Geniet van deze reis.
    Lieve groet,
    Hanneke