Bijna in Kruger Park - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van ries en leny euser - WaarBenJij.nu Bijna in Kruger Park - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van ries en leny euser - WaarBenJij.nu

Bijna in Kruger Park

Door: Leny

Blijf op de hoogte en volg ries en leny

13 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Dag allemaal,

Het heeft langer geduurd dan we dachten, maar nu hebben we tochj een internetcafe gevonden in Phalabohra, net voor we Kruger ingaan. Ook daar is maar op 1 plek internet dus voorlopig zal dit een van de laatste berichten zijn denk ik.
We stopten in Sesriem ( niet in Noorwegen zoals wbjn schreef maar in Namibie). We zagen de laatste dag toch nog mooie rode duinen bij de sunset, 't was donker voor we op de camping waren, dus dat was even zoeken naar onze plek, niet alle paden waren even goed berijdbaar door hjet losse zand. Eerder die middag liepen we door de Sesriem canyon, een mooie canyon die een beetje op Bryce Canyon leek, maar dan in zandkleur, verrassend om in een gebied waar het vrij vlak lijkt zo'n mooie canyon te zien!
De volgende dag redden we naar Gochas, een tocht over gravelwegen maar die redelijk goed te berijden waren. In Mariental boodschappen gedaan, de scholen gingen net uit en er was later een sportevenement, dus veel mensen op de tribunes. 3 aardige meiskes vertelden ons in prima Engels waar de supermarket was, want we komen geen plaatsen meer tegen tot we in Gochas zijn .
Wisselend landschap, nogal wat plassen op de weg dus het heft hier flink geregend lijkt ons ( wij hebben nog nauwelijks regen gehad we komen steeds aan als de regen voorbij is). Hier en daar staan gebieden rond boerderijen helemaal blank.
\We hebben in Gochas het rijk alleen op de camping, er is ook een Lodge heel sjiek en een groot zwembad, daar mogen we ook in, er worden ligstoelen met dikke kussen aangesleept: superservice!
We wilden eigenlijk het 3 gangen menu bestellen maar waren helaas te laat, dus toch maar zelf gekookt, ook best lekker.
Dan rijden we naar Kgalagadi NP, via de grensovergang bij Mata Mata. ook deze weg vol kuilen en diepe plassen. Formaliteiten aan de grens gingen nu snel ( geen bus reizigers voor ons..), je moet 2 nachten in dit park blijven als je er doorheen rijdt. Wij boekten op Twee Rivieren Restcamp, dat ligt in de zuidpunt, dus dfe weg weheen ( 100 km) was gelijk de gamedrive voor die dag. We zagen van alles: gemsbokken, springbokken, struisvogels, secretary birds, veel blauwe wildebeesten en op het eind stond er een truck stil, de bestuurder zei: hebben jullie al genpoeg cheetahs gezien? Nee dus, en toen wees hij ons dat er onder en boom een moedere met 3 jongen lag, met de verrekijker en met de onvolprezen telelens van Horst z'n Canon konden we ze prachtig zien en hopelijk vastleggen op film en foto.
De camping was zanderig maar gelukkig wel met bomen, dus we hadden nog schaduw, het was behoorlijk warm.
Mooi crimsonbreasted vogeltje gezien, vlak bij de tent. Nog geen baboons, hier komen meer vogels bij de tent op zoek naar eten.
Er is ook een mooi zwembad ( goed geregeld in die NP's), daar ontmoeten we de volgende dag een Zwitsers echtpaar, die na hun pensioen naar Capetown geemigreerd zijn, ze hadden dit park al vaak bezocht, het mooiste park van Z-Afrika vindt men, met veel wild en nog behoorlijk ongerept.
De volgende dag rijden de de weg langs de andere (droge) rivier de Nossob, gisteren redden we langs de Auob. Volgens de cheetah mijnheer zijn aan deze kant veel meer leeuwen te zien dus wie weet.
We zien al gauw een waterhole met gemsbokken, wildebeesten en secretary birds, prachtig gezicht! Verder veel wildebeesten , gemsbokken ( het park heette ook eerst gemsbokpark) maar geen leeuwen helaas. Het wordt wel aardig warm dus na de lunch onderweg bij de picnicsite ( de enige plek waar je de auto mag verlaten op Eigen risico) rijden we terug naar de camping, ik doe een was die in deze hitte ook zonder centrifuge in 2 uur droog is), we gaan zwemmen en 's avonds dineren in het mooie restcamp restaurant, o.a. springbok in bladerdeeg ( of ze nu door de leeuwen gegeten worden of door ons..)
Het was in elk geval heerlijk.
We checken uit bij het Twee Rivieren info centre, daar moet je ookl je paspoort laten stempelen ( het is een Transfrontier Park, dus half Z-Afrika, half Botswana) zodat we de volgende morgen weer verder kunnen trekken.
Dan rijden we naar Boereplaas ( net boven Vryburg), dat werd een lange rit, het eerste deel asphalt, dan 150 kim gravel met enorme plassen water af en toe. We maken een filmpje waarbij je het water tot boven Ries omhoog ziet spetteren ( maakt de auto misschien wel een beetje schooner hopen we). Hard rijden is er dus niet bij, we zien wel een hele groep gieren in de bomen langs de weg zitten en die krijgen we ook op de foto, wat een geluk! We komen tegen 18 uur aan op camping Boereplaas, dat is een boerderijcamping, doet een beetje Brabers aan, alle voorzieninmgen zijn er wel maar een beetje smoezelig allemaal. Wel mooie tuin en bloeiende planten, en een prachtig grasveld, wel weer fijn na al dat zand van de afgelopen tijd.
De volgende morgen weer verder, maar we maken een tussenstop in Stella, daar is een kerk en we willen deze zondag proberen een dienst bij te wonen. Dat l;ukt, we moeten wel even zoeken en het begint niet om 9 uur maar om 9.30 uur. Het is een Ned. Gerteformeerde kerk, dus terug naar de roots. Bijzonder hartelijke mensen, we worden veelvuldig begroet en special welkom geheten in de ( Nagmaal = Avondmaal) diesnt.
Het heft veel weg van de Canadese kerk vinde we, zingen in vlot tempo, met beamerm, een koortje en een trompetsoliste, de ds. praat wel een beetje snel dus dat is soms lasting te volgen in het Afrikaans.
We worden ook uitgenodigd om de braai na afloop van de dienst mee te maken., maar we moeten nog 300km naar Pilanesberg NP rijden dus dat slaan we maar af.
Dan door naar Pilanesberg, waar we weer op een mooie camping aankomen, het heeft ook hier goed geregend, enorme plassen op de weg van de camping, maar we vinden een droge plek. 's Avonds lopen de herten hier in grote groepen over de camping, later blijken er ook apen te zitten ( Vervet monkeys, schattig om te zien maar wel brutal, ze struine alle campsites af, ik was aan het koken en zetten alles snel in de auto, joeg er een weg die wel erg dichtbij kwam maar die werd kwaad en sprintte naar me toe, dus ik ben gevlucht in de auto! Later hebbenm we ze een tijdje gefilmd toen ze in de grote boom bij onze site gingen spelen.
De volgende dag rijden we een gamedrive, vroeg op dus om 5.30 uur door de poort. We hebben geluk: er zijn leeuwen te zien vlak bij de Hippopoel ( hippo's zien we niet). Als we net het park in zijn gereden ziet Ries iets in het gras liggen: datr blijklt een neushoorn met jong te zijn , dit is onze geluksdag weat betreft wild want later zien we op de terugweg nog 4 leeuwen die de weg oversteken, tussen de autoi's door! We zien geen olifanten, wel giraffen en zebra's en wildebeesten maar jullie zullen begrijpen dat onze dag niet meer stuk kon.
Dan is het weer tijd om verder te trekken, naar Blyde River Canyon, we komen langs Pretoria en langs de mijngebieden. Op een weg zien we veel broken steen en een heleboel troep liggen en dan beseffen we dat dit het gebied van de mijnstakingen is, dus dit zijn teranten van de rellen die er steeds waren.
We komen aan het eind van de middag in Blyderiver aan, prachtige camping en Resort, super geode voorzieningen, weinig campingasten.
We gaan de volgende dag eindelijk eens een hike ldoen, vanaf het viewpoint naar de canyon en dan via een andere korte route weer terug. Het lijkt niet zo zwaar, maar het is warm en na zo'n 2 1/2 uur lopen voelt Ries zich nbiet lekker, gelukkig trekt dat weer weg, we gaan steeds in korte stukjes verder. De korte terugweg is eerst moeilijk te v inden en blijkt dan langs een riviertje te lopen, een steiule klom of zeg maar klauterpartij, als er geen markewring stond zou je niet denken dat het een wandelpad was. Maar we komen er uiteindelijk wel, al gebeurt er als we bijna boven zijnb toch nog iets onverwachts, we staan, na het oversteken van een stroompje via een boomstam, te zioekenb naar het volgende rode teken las ik m'n evenwicht verlies en achterover in het water val, dat was schrikken maar ik kwam goed terecht, bijna kopje onderr. alles dus kleddernat maar wat erg was: ook m'n fototoestel helemaal nat. Ik krabbel weer op de kant en laat alles uitdruipen, 't was wel een komisch gezicht zei Ries! We lopen verder en onderweg droogt het al welk een beetje, maar bergschoenen en sokken natuurlijk niet.
Bij de campin alles gespoeld, broek die onderf de moddrer zit weggegooid ( was al verslten, dus gelukkig dat ik die aan had) en de rest gespoeld. Dan gegeten en vooral gedronken en toen we weer een beetje bijgekomen waren van de vermoeiende tocht nog een tijdje naar het enorme zwembad gegaan lekker in het zonnetje.
Overigens was de canyon tocht wel de moeite waard: uitzicht op de 3 rondavels ( Bergen in de vorm van een rondavel, dat is een ronde hut met een puntdak die je hier veel ziet als gastenverblijf), gelukkig liep je veel in de schaduw van de begroeide hellingen want warm was het dus wel.
's Avonds lekker steak gegeten en heerlijke koele witte wijn, wat een genot is zo'n koelkast toch!
Vandsaag zijn wer dus op weg naar Letaba in Krugerpark, over zo'n 60 km kunnen we daar zijn. Weer een weg met heel veel potholes trouwens, dat was ook zo op weg naar Blyderiver, er staan borden met extreme potholes langs de weg, sommige grappenmakers hebben daar dan een pamflet onder gehangen waarop staat: this road is maintained by the ANC!
Dat was het weer voor vandaag, misschien tot de volgende keer.
Groetjes en liefs,
Ries en Leny

• 13 Februari 2014 - 22:37

Bas:

Als we dit lezen worden we almaar jaloerser want wij gaan maarv twee weken naar Kameroen en zuyllun vast niet zoveel wolde beesten leeuwen enz zien.
    Is je fototoestel nog wel bruikbaar? Ik hoop van wel. Nog veelm plezier deze laatste week en gauw ervaringen uitwisselenn als we allemaal weer in Holland zijn

Groet Bas en Riet